vrijdag 6 september 2019

Zwemmen,stukje cultuur met mooie mozaiek .Cyprus Paphos

Dag 2 vrijdag 30 augustus 2019.

Fjiet fjiet

We werden deze morgen wakker gefloten wat een heerlijk geluid, al die musjes die ook goeie zin hadden.

Uiteraard beginnen wij elke dag met wakker worden met een bakkie koffie dan is het zo heerlijk op ons terrasje en genieten dan ook enorm, de meesten liggen nog in diepe rust alleen wij en de vogels,heerlijk hier wordt je blij van.

Ons ontbijtje is simpel, een broodje, eitje, melk,prima om de dag te beginnen.
De broodjes zijn elke vers bij de supermarkt op 2 min lopen wat wil een mens nog meer.

Als we klaar zijn besluiten we om deze dag wat rustig aan te doen en te wennen aan de warmte en gaan gewoon lekker lui doen in en bij het zwembad.
De handdoek is nog knap vochtig evenals onze badkleding er droogt hier gewoon niks door de hoge luchtvochtigheid.
We zetten onze bedjes onder de boom zodat we mooi in de schaduw kunnen liggen.

Heerlijke dikke matrassen op de bedjes.
En met regelmaat liggen we in het zwembad.
Het is nooit echt heel druk bij het zwembad en er zijn voldoende bedjes, hier mag niet "gereserveerd"worden,en de mensen van het andere deel van het resort mogen ook hier niet komen,ze proberen het wel maar worden weggestuurd.

Het zwembad is ronduit heerlijk het lijkt een soort strandje dat als je het water in loopt het geleidelijk aan dieper wordt heel diep is het niet het is maar 1.50 m, ik kan er staan yehhhhhh.

Dezelfde koppeltjes komen we tegen met de baby's en peuters,we babbelen wat en ik moet eerlijk zeggen de kindjes zijn heel erg lief,weinig gehuil en de mama's en papa's wisselden elkaar goed af.
De kindjes genoten in het zwembad.
Boven foto's nog lekker rustig.

We drinken liters water en barsten de hele dag van de dorst we vullen dat aan met heerlijk water.

Zo de hele dag op onze rug liggen kunnen we eigenlijk ook niet meer het begint te kriebelen om er even tussenuit te gaan.
We knappen ons op en pakken dan de bus naar het stadje,en dat gaat erg goed de busverbindingen zijn prima de halte is voor het complex en de bussen rijden af en aan je hoeft nooit lang te wachten.
Een ticket enkeltje kost 1.50 euro pp en binnen een 10 tot 15 min zijn we bij het busstation.

Het is wel een dingetje dat links rijden, en zo ook met het oversteken van de weg,je kijkt automatisch de verkeerde kant op.
De Cyprioten houden er wel rekening mee met alle toeristen die hier zijn, vind ook dat de Cyprioten een erg vriendelijk en behulpzaam volk is.

Hierboven dan ben je bij het busstation en de haven.
Daar gaan we eerst kijken,we lopen naar het kasteel,daar aangekomen zien dat er allemaal tribunes zijn, ik loop door om te kijken en word terug gefloten ik mag er niet in grrr,dus kasteel bekijken gaat niet lukken,wat blijkt er zijn voor een paar avonden voorstelling van

Dan maar een foto van afstand van het kasteel.

Dan gaan we wat cultuur snuiven.
Ik ben nooit zo van de ouwe meuk maar eigenlijk was dit wel heel bijzonder, je moet je er gewoon even in verdiepen en bedenken hoe het geweest moet zijn.

Archeologisch park Kato Pafos.
We kopen een kaartje en kunnen naar binnen.

Toch is het nog steeds snikheet.

Dit staat op de werelderfgoed lijst in 1980 werd een plan uitgewerkt dat tot doel had de oudheden te beschermen en te behouden.
Dit park bevat monumenten uit de lange periode van de prehistorie tot Middeleeuwen, de meeste dateren van de Romeinse tijd.

Van de vier Romeinse Villa's vonden wij toch wel het hoogtepunt de mozaiekvloeren,mijn hemel dat moet toch een werk geweest zijn om te maken.
Ik vond het heel indrukwekkend.
Dan nu wat foto's.

Het Huis van Dionysos hier zijn de opgravingen begonnen inmiddels is er meer dan 2000 m2 aan mozaiekvloeren blootgelegd.
Om dit goed bewaard te houden konden we vanaf de vlonder alles bekijken.

Deze zagen we ook nog.

Wij zijn best cultuur barbaren maar dit was toch echt bijzonder om te zien en ben blij dat we dit toch hebben bezocht.

En morgen gaan we weer verder.

1. wauw...ik vind het resort prachtig!!Net een dorpje en dat zwembad.....super mooi. Gek die hoge luchtvochtigheid, lijkt Florida wel hahaha. Ik ben ook niet zo van musea en ouwe meuk hahahaha maar soms is het wel de moeite waard.

1. Nou inderdaad in Florida kan het ook zo vochtig zijn,leuk he die oude meuk nee was echt wel even mooi 😉

Verwijderen
  2. Prachtig die opgravingen en de mozaïek vloer, super om te zien. Griekse mythologie is zo interessant. Pff die warmte is vermoeiend. Prachtig ressort en een heerlijk zwembad, 1.50 m precies fijn blijft je haar droog😂

1. Ja ik ging niet koppie onder,was echt prachtig Sonja we zijn ook nog naar de kings thomb geweest was ook zo mooi foto’s volgen in de volgende blog 😉

Verwijderen
  3. Ben ook een cultuurbarbaar, maar dat mozaiek is prachtig zeg!
    En fijn dat de babies rustig waren. En heerlijk ziet dat zwembad er uit.
    Links rijden is wel een dingetje ja, goed opletten met oversteken.

Op pad in eigen land.

Op pad in  En dat doen we. Ik heb me ooit eens ingeschreven bij Fletcher Hotels en dan krijg je met regelmaat aanbiedin...